FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/04/2021

Avtal blir bindande när båda parter är överens

När man ansöker om medlemskap i vår Brf, på samma papper står det att man ska vara permanentboende och skriven på adressen. Det skrivs under av köpare och styrelse. Är det juridiskt bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige råder avtalsfrihet: avtalsparterna råder över avtalsinnehållet och ingåendet av avtal.

Ett avtal är i grund och botten en överenskommelse; att två personer enas om något. Man kan ingå avtal om nästan vad som helst. Vissa avtal är inte juridiskt bindande, till exempel om två vänner har kommit överens om att de ska äta middag, men den ena vännen ställer in middagen i sista sekund. Att något är juridiskt bindande innebär att den part som inte håller sig till avtalet kan utsättas för rättsliga konsekvenser på grund av sitt agerande.

För att ett avtal ska vara bindande krävs det ett anbud och en accept. Ett anbud är den ena partens förfrågan. För att avtalet ska gälla måste anbudet accepteras inom en viss tidsrymd. Anbud och accept kan utväxlas skriftligen, muntligen eller konkludent. Hur man än väljer att ingå avtal är ett anbud och en accept egentligen det som utgör ett bindande avtal (1 § första stycket avtalslagen). Den som skriver under ett skriftligt avtal går med på avtalsinnehållet i det ögonblick hon eller han skriver under avtalet (1 § första stycket avtalslagen).

Sammanfattningsvis

Kontraktet är juridiskt bindande från det att båda parter har sagt ja till avtalsinnehållet. Så kan ske till exempel genom att båda parter skriver under avtalet. Innehållet i avtalet gäller eftersom parterna har kommit överens om dem. Avtalsinnehållet är därmed juridiskt bindande för dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare funderingar är det bara att återkomma med dessa.

Vänligen

Sophie Amalie BöjeRådgivare