FrågaEKONOMIÖvrigt30/06/2018

Avtal mellan makar gällande husägande

Hej,

Vi har köpt ett hus för ca 5,6 mkr. Tanken är att vi ska äga huset 50/50, men hela kontantinsatsen om ca 1 mkr kommer att betalas i sen helhet av den ena parten. Det återstår då 4,6 mkr att låna av banken och tanken är att vi ska ha ett gemensamt lån på 3,6 mkr och den ena partnern ska ha ett eget lån i sitt namn som hen själv helt ansvarar för, dock med huset som säkerhet för att få så låg ränta som möjligt.

Hur låter detta upplägg juridiskt sätt? Även om den ena partnern själv står för det ena lånet så antar vi att det ändå måste regleras mellan oss på något sätt då ju huset står som säkerhet även för detta lån. Vad kostar det om vi ber er hjälpa oss med att skriva ett sådant avtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag ser inte några juridiska komplikationer med det upplägg som ni presenterar i frågan. Eftersom att jag inte har alla fakta och inte insyn i er ekonomiska situation anser jag att det kan vara klokt av er att upprätta ett avtal som reglerar ägandet och eventuella problem som kan komma av upplägget. Ni kan nå oss på info@lawline.se eller på tel. 08-533 300 04.

Lycka till med avtalsskrivandet!

Ludvig MontanRådgivare