FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/06/2019

Avtal mellan privatpersoner

Om ett gäng kompisar hur hus i Spanien via Airbnb och alla vill stå som ansvariga. Hur gör man då, då det bara är en som blir kontaktperson via byrån med inbetalningar osv?

Kan man skriva ett bindande avtal själva i gruppen, som gäller om ev skada skulle ske?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som svar på din fråga så är det korta svaret att ni absolut kan skriva ett bindande avtal mellan er i gruppen, men oftast brukar ju inte det behövas utan det räcker oftast med att ni kommer överens om att alla har samma ansvar. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga. Ett avtal är alltså "lika bindande" oavsett om avtalet är skriftligt eller muntligt. Ett "vanligt" avtal har inga formkrav.

Ur bevissynpunkt är det dock självklart alltid bättre att avtalsinnehållet är nedskrivet i ett dokument (eller i någon annan form som är varaktig, t.ex. i ett mail). Ett dokument som parterna har skrivit under visar med väldigt stor tydlighet att parterna har varit överens, men underskriften är alltså inte ett krav för att avtalet ska vara bindande- det räcker alltså att ni kommer överens allihopa om något som alla har gått med på.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är det bara att återkomma.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare