Avtal motprestation

Hej

Hyr ut boxar i ett stall. I kontraktet har jag två månaders uppsägningstid. Om man flyttar tidigare får man betala kallhyra. Kan man då hyra ut den boxen till nån anna samtidigt som man tar kallhyra? Kan ändå ordna box om gästen vill utnyttja sin uppsägningstid, och dom hyr ingen specifik box.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal regleras inom svensk rätt i avtalslagen, men denna är dispositiv, innebärande att om annat är avtalat gäller detta. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga.Fråga är alltså vad ni avtalat om tidigare? Gäller avtalet en specifik boxplats eller hyra av boxplats generellt? Eftersom din motpart betalar hyra erfordras en "motprestation" dvs vad denne har rätt till. Har det inte reglerats att avtalet gäller en specifik box och du ändå kan ge en form av motprestation - i detta fall att erbjuda boxplats, ser jag inget hinder i att du hyr ut den boxen avtalspartens häst tidigare stått i.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lagrum: https://lagen.nu/1915:218

Amanda Strömblad LarssonRådgivare