FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev24/07/2020

Avtal om skuld i förhållande till annan

Hej!

Jag lånar pengar från en bank. Det är min man som ska använda pengarna, men det är jag som står på lånet och pengarna dras från mitt konto varje månad. Han ska dock betala mig de pengar som dras varje månad från mitt konto (dvs att han ska föra över xxx kr till mig varje månad som skall gå till avbetalningen av lånet). Kan vi då skriva ett kontrakt i hemmet, på att han ska betala dessa pengar till mig varje månad för att betala av på lånet, och att detta då gäller i domstol/det gäller juridiskt om han någon gång skulle vägra att betala till mig så att jag kan betala av lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att det är du som står på lånet i förhållande till banken, har banken rätt att kräva dig på pengarna för lånet oavsett huruvida du får betalt av din man eller int. Detta innebär med andra ord att du, oavsett avtalet med din man, kommer stå risken i förhållande till banken. Däremot, kommer du i och med avtalet med din man ha möjlighet att kräva honom på pengarna under förutsättning att ni sinsemellan har ett giltigt skuldebrev. För lånet som din man i praktiken tar hos dig kommer alltså han att vara ansvarig.

Vad som skulle gälla i domstol beror alltså på vem som isåfall skulle göra anspråk på betalning för lånet. Om banken inte får betalt, är det du som blir ansvarig i och med att det är du som står som gäldenär för lånet hos banken. Skulle din man inte betala, kan dock du kräva honom på pengar förutsatt att det finns ett giltigt skuldebrev er emellan.

Hoppas det var svar på din fråga, återkom annars gärna!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare