avtalsbrott

Hej! Jag och min vän har drivit ett företag men valt att avveckla pga personliga problem. I avvecklingen kom vi överens om att ingen ska fortsätta företagsverksamheten i företagets namn, detta godtogs skriftligt via vanlig meddelande oss emellan.

Nu har min tidigare företagspartner tagit bort mig från vårt instagramkonto (bytt lösenord utan att prata med mig) och valt att behålla namnet och dessutom skriva i bion "start of something new".

Han har även tagit bort min företagsmail men valt att ha kvar sin egen.

Gör han något som är olagligt här? Jag är mycket besviken och känner mig lurad, sett till vad som avtalats.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

I den situationen som du beskriver kan det bli aktuellt att konstatera att avtalsbrott föreligger, i och med att er överenskommelse är möjligt att se som ett avtal. Skadestånd enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen kan bli aktuellt om du hade fått en intäkt/tjänat pengar på att fortsätta bedriva verksamheten, vilket du nu inte längre gör. Du skulle då potentiellt kunna få ersättning då för förlorad intäkt. Alternativt kan man anse avtalet/er handling om att lägga ned verksamheten ogiltig, varav du åter får tillgång till verksamheten igen.Detta är dock ytterst osäkert och i och med att jag inte har tillgång till all information skulle jag rekommendera att du söker vidare juridisk rådgivning här på lawline!

hoppas att de var svar på din fråga! Mvh

Oscar RudénRådgivare