FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/11/2020

Avtalsbrott – vad kan jag göra?

Hejsan!

Jag hyr ut min lägenhet i andrahand och nu har jag blivit tvungen att kastat ut dom pga inbrott i förråd där deras tagg har använts, dom säger att dom tappat den men ha inte sagt att den försvunnit till mig.

Sen har dom erkännt att dom rökt vanliga/el cigg i lägenheten, fast det står tydligt i kontraktet att dom ej får det, (har detta på film) får jag då kräva att depositionen blir utebliven? Dom har brutit kontraktet så då borde jag väll ha rätt att frysa den inne?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har rätt att kräva att dispositionen uteblir/fryses beror på vad ni har reglerat i avtalet mellan er. Utgångspunkten för vad som gäller mellan avtalsparter är alltid avtalet.

Om ni inte har reglerat det i avtalet finns möjligheten att stämma din motpart, de som hyr lägenheten av dig, i domstol och kräva skadestånd för den skada som uppkommit på grund av deras avtalsbrott. Skadestånd förutsätter dock skada av något slag, tex att du måste betala för att sanera lägenheten på grund av deras rökning. Eventuell ersättning kan då fastställas för att du, den drabbade parten, ska försättas i samma ekonomiska position som om avtalsbrottet inte hade skett.

Ofta kan en lång tvist i domstol undvikas genom att diskutera/förhandla privat med sin motpart. Så ett alternativ för dig kan även vara att berätta om hur du tycker att denna situation skall lösas och se ifall de som hyrt din lägenhet går med på det, och att du annars funderar på att gå till domstol.

Hoppas det löser sig och att du är nöjd med svaret på din fråga! Annars är du mer än välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare