Avtalsbrott vid köp av körlektioner

Hej på er,

Jag köpte ett körskolepaket för 25 000 Kr av Arenastadenskörskola. Köpet gjordes på plats och gjorde 6 oktober 2020. På deras hemsida stod det att man hade rätt att att få återbetalning inom ett 1 från inköpet. Inte heller sades det något på plats kring att de inte kommer betala tillbaka till mig.

Jag har nu varit sjukskriven på grund av dödsfall i familjen och behov av att vara nära min mor, då vår far lämnat oss. Jag har endast utnyttjat 2 lektioner av totalt.

När jag kontaktade dem i september så sa ägaren att jag hade köpt ett paket för 10 lektioner och att inköpet skedde 9 september 2020. Därav gäller inte återköpet då tiden gått ut. Jag skickade tillbaka kontoutdrag som påvisar att inköpet skedde 6 oktober 2020 samt att jag köpt startpaket för 25 000. Hänvisade även till deras hemsida som sa att det skulle ske återbetalning. Han bekräftade detta på telefon och bad mig fylla i deras blankett för utbetalning.

I tisdags fick jag nu ett mail som säger att jag inte har rätt till återbetalning samt hänvisat till deras hemsida som de har uppdaterat. De har alltså lagt till ny text på hemsida som inte fanns där innan. Detta är sjukt!

vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I normala fall tillämpas Konsumentköplagen vid köp mellan näringsidkare och privatperson. Eftersom körskolan har haft ett eget erbjudande som går utöver Konsumentköplagen, tillämpas i detta fall istället Avtalslagen. Enligt 1 kap 1 §Avtalslagen är avtal bindande (löftesprincipen). Detta betyder att det som stod på hemsidan vid tillfället du köpte paketet ska gälla och alla ändringar som körskolan gör i efterhand gäller därmed inte.

Vad kan du göra nu?

Mitt tips till dig är att kontakta Allmänna reklamationsnämnden (https://www.arn.se) och anmäla ditt ärende.

Hoppas du fick svar på din fråga,

med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare