Avtalsbrott vid köp på Facebook marketplace

Hej

Jag köpte ett dockskåp på Market place i går(trodde jag) Fick kontakt med kvinnan som skrev att skåpet fanns kvar !

Jag sa att jag köper skåp och möbler för det pris 500kr kr i annons!

Och säljaren undrade när jag kundehämta!?

Vi bestämde att jag skulle vara hos henne mellan 5

-hal6 efter en timmas bilkörning så allt var klart!

Efter ett par timmar skriver hon att jag var välkommen ,men nu blir det budgivning på skåpet för nu var vi 2 köpare? va sa jag ? Det är ju redan klart att jag ska hämta och betala?!

Men hon gav sej ej. Jag var tokvannsinnig för att jag vet att vissa möbler är dyrare vilket jag tror

hon hade fått info om..

Men jag skrev tillbaka med råge och förklarade hur man gör affärer. Hon ändrade sig till att den som kommer först får köpa huset!

Förmodligen med en högre summa då de är rätt vanligt att man erbjuder mer pengar till säljaren då skåpet var redan sålt till mej för 500kr!

Får det verkligen gå till så här?? Känner mej så lurad o besviken..kan jag kontakta eller göra nått så hon inte fortsätter med sin ko handel! Har anmält henne och säljes annonsen till Marketplace . Det står i annonsen att den är såld!

Tycker det är så skitaktigt gjort och det skulle förbjudas Detta är 2a gången jag råkar ut för människor som henne som utför en handel för att få ekonomisk vinning! Och kör över de som handlar i god tro!

Hoppas jag kan få ett svar då jag anmälde till M. Place men det verkar som det är dåligt gensvar där

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

I detta fall tillämpar man grundläggande avtalsrättsliga regler genom avtalslagen.

Enligt 1 § AvtL är avtal bindande. I lagen står det "Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.". Med andra ord ska det finnas ett anbud och en accept för att ett avtal ska föreligga. Detta förekom i och med meddelade säljaren om att du ville köpa dockskåpet (ett anbud) och säljaren bekräftade detta (en accept). Med andra ord har ni ingått ett avtal, vilket inte får brytas. Säljaren begår avtalsbrott genom att ordna en ny budgivning efter att ni slutit avtalet. Som svar på din fråga får säljaren alltså inte göra så här.

Vad kan du göra nu?

Om du är i behov av ytterligare vägledning kan du boka tid hos Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare