FrågaEKONOMIÖvrigt29/08/2019

Banklån - upplysning

Hej,

Jag och min sambo vill köpa lägenhet och har fått ett lånelöfte från banken. Det hela är tänkt att gå väldigt fort men jag känner mig osäker på en del saker.

I lånelöftet står bla "Lånelöftet är beviljat under förutsättning att du kan styrka att din uppgivna inkomst är stadigvarande." Vad innebär det? Anställningsbevis?

Jag ska börja studera den här kommande terminen och mitt anställningsavtal går ut om mindre än 2 veckor. I lånelöftet står ju så klart att CSN inte räknas som stadigvarande inkomst. Men det står även "Detta löfte baseras på att samtliga uppgifter du har lämnat till oss samt de vi inhämtat är korrekta och inte förändrats

vid tidpunkten för utbetalning av lånet eller att kompletterande information som kommer ligga till grund för vår definitiva kreditprövning inte ändrar vår bedömning." Min fråga är, är jag skyldig att berätta för banken att min anställning tar slut och att min inkomst kommer att förändras inom 1 månad?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du måste självklart berätta om detta för banken. Att inte berätta hela sanningen för banken kan bli en knivig situation. Det är bättre att du är tydlig med banken med att du ska studera, det kan ju vara så att de ser att du kommer få arbete efter din utbildning och kanske godkänner att betala ut lån åt er i alla fall. Men det är självklart så att jag inte kan svara på om det är viktigt om du ska ha en anställning eller inte. Men av erfarenhet, arbetat i bank själv, så är det bra att förklara allt för banken. För det mesta kräver banker att man har en inkomst, det vill säga tillsvidareanställning, så att man kan betala sina lån. Det är vad stadigvarande betyder i detta tillfälle, att du har en inkomst som kommer in varje månad. Banken kräver ofta ett anställningsbevis som bevisar att anställningen är stadigvarande. Det enda viktiga för banken är att ni kan betala era lån. Om jag vore dig skulle jag kontakta banken och diskutera med dem, ni kan säkert lösa detta även fast du ska studera.

Sammanfattning

Kontakta banken och var ärlig med er situation. Det kan bara uppstå problem om du inte är ärlig med banken tyvärr.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare