Barnbarns rätt till arv från mormor

Min fråga är : min mamma har nyss dött och vi är tre syskon kvar och en syster avliden. Har min döda systers dotter arvsrätt efter vår mamma?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett arv ska fördelas så görs detta utifrån en särskild arvsordning. Denna arvsordning finns reglerad i Ärvdabalken (ÄB). Arvsordningen gäller förstås inte då ett testamente har upprättats. Eftersom jag inte har så mycket uppgifter får jag göra vissa antaganden, jag förutsätter då att din mamma inte var gift när hon avled. Jag förutsätter också att din avlidna syster inte har något annat barn än hennes dotter.

Din avlidna systers dotter har arvsrätt

Om mina antaganden ovan stämmer överens med den verkliga situationen så ska en tredjedel av arvet tillfalla dig, en tredjedel ska tillfalla ditt syskon som fortfarande är vid liv och den sista tredjedelen ska tillfalla din avlidna systers dotter (2 kap 1 § ÄB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare