Barnbidrag och växelvist boende

Jag har en dotter på 9 år. Hennes mamma och jag separerat 7 är sedan. Dottern försöker vi ha varannan vecka, men vi är flexibla ibland att ha henne beroende på jobb situationen. Jag har inte fast anställd och ekonomi blir svårt ibland. Min frågar om man som ensamstående pappa för rätt att få en del av barnbidraget? Eftersom dottern inskrivet hemma hos mamman och hon får hela summan på hennes konto. Det handlar inte om mycket pengar men det skulle hjälpa med busskort och andra utgifter man måste betala.

Mvh//

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill få svar på om det finns någon rätt för en förälder som ett barn bor cirka varannan vecka hos att få del av barnbidraget. Jag förutsätter här att ni har gemensam vårdnad om barnet med växelvis boende.

Reglerna om barnbidrag finns i bl.a. socialförsäkringsbalken (här). Enligt 16 kap. 5 § socialförsäkringsbalken gäller att när föräldrar har gemensam vårdnad om ett barn lämnas barnbidrag med hälften till vardera föräldern. Anger föräldrarna i en gemensam anmälan till Försäkringskassan vem av dem som ska vara bidragsmottagare lämnas dock barnbidraget till den angivna mottagaren. Om barnet bor varaktigt hos en förälder gäller att boendeföräldern ska få hela bidraget (16 kap. 7 § socialförsäkringsbalken).

Om du och mamman har gemensam vårdnad och barnet bor växelvis hos er ska barnbidraget alltså delas mellan er trots att barnet är folkbokförd hos mamman.

Vill man ändra mottagare för barnbidraget kan man göra en anmälan till Försäkringskassan. Om föräldrarna är överens kan de göra en gemensam anmälan. Är föräldrarna inte överens kan den som vill få till en ändring göra en anmälan själv. Då måste Försäkringskassan göra en utredning av barnets boende för att ta reda på vem som faktiskt har rätt att få pengarna. Här finns mer information om barnbidrag och att ändra mottagare på barnbidraget.

Vänligen,

Anna LissRådgivare