Barnets boende efter en skilsmässa

Hej! Jag vill skilja mig från min man men vi har en tvåårig son tillsammans. Min man vill flytta tillbaka hem till sin mor när vi skiljer oss, hans mamma bor i en lägenhet med fyra rum tillsammans med sin mindre dotter. När vi skiljer oss kommer min ex-man flytta tillbaka till sin mor och då bo där tillsammans med min son. Jag tycker inte att min svärmor ska få ta hand om min son och agera som vårdnadshavare under tiden när min ex-man ska få ta hand om min son. Kan min fästmans boende (när han bor hos sin mor) anses vara negativt eftersom han inte har en egen bostad då? Jag vill ha mest vårdnad om vår son när vi skiljer oss. Jag tror att min fästmans mamma kan hindra oss från att samarbeta och komma överens för barnets bästa. Vad kan jag göra? Jag vill inte att min son ska bo med min svärmor och växa upp med henne. Jag har inga problem med pappan till min son. Pappan missbrukar inte och så, jag vill att pappan till min son ska kunna träffa sin son. Men jag vill inte att min son ska bo hos min nuvarande svärmor.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att barnet ska ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Barnets vårdnadshavare har dessutom ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står barnet särskilt nära så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § 3 st. föräldrabalken). Barnets farmor är en sådan person som i normala fall kan anses stå barnet särskilt nära, du ska således som utgångspunkt inte försöka hindra barnet från att träffa sin farmor.

Rätten kan besluta om barnets boende om ni inte själva kan komma överens i frågan (6 kap. 14 a § föräldrabalken). Det kan även bli så att ni får ett växelvist boende och därmed ska ha barnet boendes hos er lika länge. Att pappan till barnet bor tillsammans med sin mor i en stor lägenhet ska inte vara avgörande för vårdnadsfrågan. Beslutar rätten att barnet ska bo med pappan en viss tid kan och bör du inte försöka hindra barnet från att träffa sin farmor. Barnets farmor kommer inte att bli eller kunna agera som barnets vårdnadshavare enbart för att barnet periodvis bor där.

Rätten vill som utgångspunkt ge föräldrarna gemensam vårdnad vid en skilsmässa om ingenting annat talar emot. Umgängessabotage är någonting som kan ha en påverkan i vårdnadsfrågan men så som din fråga är upplagd nu har jag svårt att läsa in några konkreta exempel på umgängessabotage som skulle kunna vara till pappans nackdel i en vårdnadstvist.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Victoria RuzbarskyRådgivare