FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/03/2021

barns inkomster påverkan underhållsstöd

Hej jag undrar en sak jag har ett barn som precis fyllt 17 år i november han studerar på gymnasiet om han skulle jobba på lov hur mycket får han tjäna på ett år så inte underhållstödet blir drabbat? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om ditt barns inkomster kan komma att påverka dennes underhållsstöd. Jag kommer använda mig av Föräldrabalken (FB) i mitt svar på frågan. Siffrorna kring prsibasbeloppet är från 2021 ska anmärkas!

Vad säger lagen

7 kap Föräldrabalken (FB). I 1 § FB går det att läsa att vid bestämmandet av underhållsskyldigheten så ska man ta hänsyn till barnets egna inkomster. Detta innebär alltså att beroende på om barn tjänar pengar, så kan detta göra att föräldrarnas underhållsskyldighet minskar under den tiden. Med detta menar jag naturligtvis inte att föräldrarnas underhållsskyldighet upphör så fort barn tjänar pengar, men i den mån barn till exempel arbetar och tjänar pengar, eller får avkastning på egendom så kan detta göra att föräldrarnas underhållsskyldighet minskar i motsvarande mån.

Utifrån ett schablonbelopp beräknas ett 17 år gammalt barns behov vara 95% av prisbasbeloppet. Årskostnaden räknas således ut genom formeln 47.600 kr x 0.95 = 45 220 kr per år. Vilket innebär ca 3.768 kr / månad. Avdrag för barnbidrag för göras med 1250 kr. barnet har då ett behov motsvarande 2518 kr i månaden. Man kommer även väga in barnets inkomster, om dessa är stora och väsentligt minskar barnets ekonomiska behov.

Vad innebär för ditt barn - utan att veta hur stora ditt barns inkomster är, så kan det sägas att ett barns inkomster påverkar underhållsstöd enligt 7 kap 1 § FB, vilket medför att storleken på inkomsterna kan påverka barnbidraget i fråga.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare