Bättre rätt till bostaden

Hej,

Jag och min nuvarande sambo bor tillsammans i ett hus, det huset hyres av det företag som jag arbetar i

Jag hade det som krav i min anställning att jag ville hyra det huset

Företaget har nu under ca 10 års tid hyrt detta hus, och sedan då hyrt ut huset till mig och min sambo

Jag har då betalat förmånsvärdet, som jag är skyldig att göra. Och företaget har betalat hyran åt fastighetsägaren

Nu skall jag och min sambo gå skilda vägar, och jag har för avsikt att bo kvar i huset

Min sambo vill också bo kvar

Så är det då någon av oss som kan säga sig ha mera rätt till denna hyresrätt än någon annan?

Tacksam för ett snabbt svar

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att besvara din fråga exakt eftersom jag inte har tillgång till alla bakomliggande omständigheter.

Det finns framförallt två omständigheter där du kan hävda en bättre rätt till bostaden, i första hand om det är ditt namn som står på hyreskontraktet och i andra hand om det finns några barn i hemmet. I sådanafall kan den som bor med barnen har bättre rätt till bostaden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare