FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/06/2018

Bättre rätt till hund vid skilsmässa

Vid separation vem får ta över hunden om man inte kan komma överens?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en separation mellan två makar blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig (jag förutsätter att ni varit gifta och att ni inte är sambos, vilket skulle göra sambolagen tillämplig istället). Inledningsvis kan något kort sägas om bodelning. När ett äktenskap upphör ska en bodelning ske (se 9 kap. 1 § ÄktB). Makarnas giftorättsgods ska då delas lika mellan dem (se 10 kap. 1 §). Giftorättsgods är sådant som inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 och 2 §§ ÄktB), och enskild egendom är sådant som exempelvis till följd av äktenskapsförord eller testamente ska vara enskild. Hunden utgör således giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Vid bodelningen tas enbart hundens värde (exempelvis 6000 kr) med i beräkningen av respektive makes tillgångar, och sedan slås värdet av båda makars tillgångar ihop för att sedan delas lika mellan dem (se 11 kap. 1–6 §§ ÄktB). Efter detta är gjort ska makarnas egendom fördelas på ''lotter''. Detta innebär att makarna, med ledning av det värde vardera make fått ut efter bodelnings-beräkningen (låt säga 100 000 kr var), ska få egendom från bland annat det gemensamma hemmet som uppgår till ett värde av 100 000 kr (som i exemplet).

Vem som får vad efter en bodelning är inte en alldeles enkel fråga. Ledning kan dock hämtas från 11 kap. 7 § ÄktB. Här står det att varje make har rätt att i första hand få sådan egendom som maken äger eller som den maken önskar. Detta betyder alltså att den som från början köpte hunden har rätt att få hunden. Köpte ni hunden tillsammans eller på annat sätt äger den tillsammans, så får ni helt enkelt försöka komma överens om vem som har rätt till hunden. Här kan nämnas, om frågan om vem som har rätt till hunden inte går att lösa, att det finns möjlighet för er att ansöka om en bodelningsförrättare (Se 17 kap. 1 § ÄktB). Bodelningsförrättaren kan hjälpa er att lösa en bodelning på ett så bra sätt som möjligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare