Beaktansvärda skäl för att hyre ut hyresrätt i andra hand

Hej!

Jag har bott i min hyresrätt (förstahands) i 6 månader. Nu vill jag och min kille testa på att bo ihop, dvs att jag ansöker om andrahandsuthyrning med anledning av samboprövning. Min hyresvärd säger dock att jag måste ha bott i lägenheten minst ett år innan jag får hyra ut den för att sambopröva. Ses samboprövning som ett beaktransvärt skäl? Får hyresvärden verkligen begränsa på detta sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om detta finns i jordabalken (här, nedan förkortad JB). Enligt 12 kap. 39 § JB måste hyresgästen ha hyresvärdens samtycke för att få hyra ut lägenheten i andra hand. Enligt 12 kap. 40 § kan dock hyresgästen få tillstånd från hyresnämnden om hen har beaktansvärda skäl. Som exempel räknar paragrafen upp familjeförhållanden, ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort etc. Uppräkningen är inte uttömmande, vilket innebär att andra likvärdiga situationer kan godtas. Därtill krävs att hyresgästen har ett beaktansvärt skäl att vilja ha kvar anknytningen till lägenheten. Sammanvägt så innebär detta att ditt skäl, att prova vara sambo i en annan lägenhet, är ett giltigt skäl, men du behöver även ha en beaktansvärd anledning att ha kvar lägenheten. Den första gången man ansöker är dock inte kravet på beaktansvärd anledning så högt ställt.

Vill du prova att bo med din kille i en ny lägenhet men din hyresvärd säger nej till andrahandsuthyrning kan du alltså begära tillstånd hos hyresnämnden. Beroende på om du kan påvisa beaktansvärda skäl för detta så kan du därigenom "kringå" din hyresvärd. Kravet på beaktansvärt skäl torde vara uppfyllt. Det kan tilläggas att ju längre period du ansöker om desto högre krav ställs på dina skäl för det.

Slutligen hittar jag ingen regel om att man måste ha bott i lägenheten i sex månader för att få hyra ut i andra hand.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare