Bedrägeri på Facebook marketplace

Hej jag har blivit lurad på pengar på Facebook blocket, betalade för parfym men jag fick aldrig något. Kontaktade personen men säger att hon har problem med sin swish för att betala tillbaka mina pengar. Sen tog reda på att det är många som blev drabbade på samma person och person använder Svensk namn för att bli troende. Jag har tittat i Eniro och det nästan 42 personer som frågade på samma telefon nummer. Kan ni hjälpa mig. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som du själv konstaterar verkar du ha blivit lurad på pengar av en bedräglig säljare på Facebook marketplace. Av informationen jag har att tillgå utifrån din fråga är det sannolikt att personen i fråga gjort sig skyldig till brottet bedrägeri (BrB 9 kap. 1§). Bedrägeri föreligger då någon uppsåtligen (med avsikt) lurar någon till handling (i ditt fall betalningen) som gynnar gärningsmannen och missgynnar dig.

Tyvärr finns det ingenting jag kan göra för dig härifrån. Jag rekommenderar dig istället att polisanmäla personen. Framför gärna all information du har om brottet (exempelvis hur du har lyckats koppla numret till fler bedrägerier med hjälp av Eniro). Jag hoppas att du lyckas sätta dig bedragaren!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare