Bedrägeri vid internetköp

Hej! För två dagar sedan, skulle köpa en grafikkort som kostade 2000kr av en privat person på nätet, vi kom överens om att båda två skulle skicka våra legitimation, där vi döljer våra sista sifror och att jag skulle swisha honom halva priset redan och andra halvan när jag får fram kortet, efter dess har inte fått tag på personen, han svarar aldrig mina meddelandet. Jag har även alla meddelandet sparar. Vad ska jag göra nu??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det händelseförlopp du beskriver kan klassas som bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Brottet bedrägeri innebär att någon genom vilseledande förmår någon annan till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Med vilseledande menas att någon ger en annan person en felaktig uppfattning i något avseende. Att ge dig uppfattningen att personen ska skicka ett grafikkort är ett vilseledande enligt lagen.

Vidare krävs att den vilseledde förleds att göra något, antingen förleds till en positiv handling eller till en underlåtenhet att handla. Att få dig att skicka en betalning, exempelvis via swish är en sådan positiv handling som beskrivs i lagen. Handlingen innebär vinning för bedragaren genom ekonomisk vinning samtidigt som den innebär ekonomisk skada för dig.

Det du bör göra nu, om du inte redan gjort detta är att anmäla händelsen till polisen. Samla allt material du har, inklusive konversationer, personens ID och referensnumret på swishen. Det som är positivt i sammanhanget är att du har ett ID som är kopplat och kan styrkas med swishen och dess referensnummer. Efter din anmälan till polisen kommer en förundersökning att inledas, och efter en viss tid kommer polisen att besluta om de ska väcka åtal mot personen eller om förundersökningen ska läggas ned. Mer information angående anmälan av ett brott finns här. Information om vad som händer efter anmälan finns här.

Vänligen,

Anna LissRådgivare