Begår förare ett brott om passagerare har narkotika på sig?

Om man har en passagerare som har narkotika på sig vad blir straffet för föraren

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I stort sett all befattning med narkotika är kriminaliserat i Sverige. Att ha narkotika för eget bruk på sig klassas så som innehav (1 § 1 stycket 6 punkten Narkotikastrafflagen). Innehav innebär att narkotikan finns i ens besittning och att man har rådighet över den. En förare som har en passagerare som i sin tur innehar narkotika gör sig alltså inte skyldig till något brott. Föraren är inte i besittning av narkotika som passageraren bär på sig.

Föraren kan inte heller bli skyldig för medhjälp till innehav (5 § Narkotikastrafflagen). Föraren kan dock bli skyldig till medhjälp om han exempelvis skjutsar passageraren till och från en narkotikaförsäljning (5 § och 1 § 1,3,4 punkten Narkotikastrafflagen).

Hoppas att du fick svar på sin fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare