FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/09/2020

Begår jag ett brott om jag förfalskar någons namnteckning?

Hej,

Jag skulle behöva skriva på ett uppdragsavtal inom de närmaste dagarna varav ena min vårdnadshavares namnteckning måste finnas med på avtalet. Min vårdnadshavare befinner sig på en helt annan geografisk plats än mig och därför undrar jag om jag kan skriva hans namnteckning eller begår jag en brottslig handling då? Skulle detta gå om jag löser fullmakt först?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förfalskning av underskrift regleras i 14 kap brottsbalken. När du förfalskar din fars underskrift innebär att du begår brottet urkundsförfalskning. För brottet urkundsförfalskning kan du dömas till fängelse i högst två år. Det är domstolen som avgör hur många månader/år det blir. Domstolen bedömer med hänsyn till omständigheterna i fallet, en sådan omständighet kan vara exempelvis om du har begått brott tidigare, 14 kap. 1 § brottsbalken.

Med hänsyn till ovan, avråder jag dig från att förfalska din fars namnteckning då det klassas som ett brott.

Den sista frågan som du har ställt 'Skulle detta gå om jag löser fullmakt först?', begriper inte jag riktigt. Om du vill ha svar på frågan, ber jag dig att utveckla frågan mer med detalj.

Ha en fin dag!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare