Begår man ett brott om man sprider falska rykten om att någon är otrogen?

Hej! Är det brottsligt att sprida falska rykten om att någon är otrogen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vad som är brottsligt kan du bland annat hitta i brottsbalken (BrB) och att sprida falska rykten om någon skulle kunna utgöra förtal (5 kap. 1 § BrB).

För att någon ska dömas för förtal krävs det att hen "utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning". Falska rykten om att någon är otrogen skulle kunna vara en uppgift som kan utsätta en person för andras missaktning, det vill säga uppgiften kan skada en persons anseende och rykte hos andra människor. Det behöver inte finnas bevis för att personen har utsatts för andras missaktning genom utlämnandet av uppgiften, utan det räcker att det kan hända för att det ska kunna dömas som förtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare