FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/04/2020

Begära ut dom

Hej!

Jag ska vittna på en rättegång, och eftersom jag ska vittna får jag inte se något av det som sägs innan dess. Finns det något sätt att få den infon i efterhand? Är det någon som antecknar? Spelas det in eller liknande? Eller är det bara själva domen man kan få sedan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är en notarie som antecknar vad som framkommer under huvudförhandlingen, och så länge det inte är sekretess så kan du alltid begära ut domen. I sådana fall får du både domskäl och domslut, dock dikterar de inte vad vittnena säger eller liknande. Du kan läsa mer om det på domstolsverkets hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle det återstå några oklarheter är du välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Sebastian KjellkvistRådgivare