Begäran om utfärdande av arbetsgivarintyg/betyg

Hej! Jobbat som servitris i ca 1.5 år, med slut i augusti (2 mån sen). Sa själv upp mig eftersom arbetsgivarna var totalt oseriösa, rent ut sagt förjävliga mot all personal. Inga anställningsavtal, schema skrevs och lades upp dag för dag, lönen utbetalades alltid 1 vecka+ försenat..att tjata ihjäl sig många gånger för att få den utbetald var normalt och den utbetalades alltid kontant - svartjobb? -> Nej. Kontrollerade skattedeklarationen i våras som stämde.

En månad innan jag slutade (uppsägningstillfället), bad jag om att få ut alla mina papper - arbetsintyg och lönespecifikationer - i samband med min sista löneutbetalning i september. Lönespecarna fick man aldrig se, utan varannan månad skrevs det på nåt papper och sen såg man det aldrig igen. När vi frågade om dem så svarade de aldrig. Nu har det gått ca 3 mån sedan uppsägning och då kom jag överens med arbetsgivaren om att hon skulle skicka hem alla papper via post till mig "eftersom det skulle ta tid att räkna"..? Hon själv bad om min adress vilken jag angav, men sedan dess har inget inkommit. Har försökt nå henne 3-4 ggr utan svar, åkt till restaurangen flera gånger för att få tag på henne,.men nej. Behöver mina papper och åtminstone en överenskommelse enligt lag bör ha rättsverkan, så undrar om jag kan använda lagrum för att hon ska tvingas ge mig mina papper? Lönespecar och arbetsintyg är ej något de är tvungna att utfärda, men finns det nåt jag har att "komma med" om vi säger så?

Tack på förhand!!! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inte hitta något som talar för att du kan kräva att få lönespecifikationer.

Du kan däremot kräva att få ett arbetsgivarintyg enligt rättspraxis och 47 § andra stycket lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.

Du kan även kräva att få ett arbetsbetyg. Får du det inte kan du vända dig till tingsrätten som kan ålägga arbetsgivaren att utfärda det (Arbetsdomstolens dom AD 1986 nr 22).

Om du planerar på att stämma arbetsgivaren inför domstol är det viktigt att du sparar bevisning som talar för att du har varit anställd hos din tidigare arbetsgivare och att du har försökt förmå arbetsgivaren att utfärda intygen vid flera tillfällen.

Notera att andra regler kan gälla enligt ett kollektivavtal om ett sådant fanns.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare