Begränsningar i arbetstidens förläggning

Hej. Jag undrar när jag som arbetar i Butik och Lager tar extra pass av Egen vilja. Finns det någon Lag som gör att jag inte får arbeta mer än 15 dagar i sträck ?

Jag tycker mitt arbete är Oerhört kul och stimulerande. Arbetar ofta 6 dagar i veckan.

Har hört att man inte får arbeta mer än 6 dagar i sträck

Stämmer det ?

/ vänligen. Magnus

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Arbetstider för arbetstagare regleras i arbetstidslagen (ATL) (1982:673) se här.

Genom ett kollektivavtal som godkänts av en central arbetstagarorganisation får de aktuella reglerna som följer nedan åsidosätts enligt 3 § första stycket ATL. Om Du eller Din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal gäller villkoren om arbetstidens förläggning i kollektivavtalet före ATL. I 3 § fjärde stycket ATL är arbetstidsvillkor som följer av kollektivavtal dock ogiltiga om dessa innebär sämre villkor för en arbetstagare än EU:s direktiv om arbetstidens förläggning se här.

Du som arbetstagare ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under en sjudagars period (veckovila) enligt 14 § ATL och minst 24 timmar veckovila enligt kapitel 2 artikel 5 i EU:s direktiv om arbetstidens förläggning. Den lägsta veckovilan enligt lag är alltså 24 timmar. Du kan således inte jobba mer än 6 dagar i sträck under en 7 dagarsperiod.

Eftersom Du jobbar inom handel är det oftast reglerat i branschens kollektivavtal att Du ska jobba fem dagar per arbetsvecka. Då kan det ibland bli så att Du arbetar onsdag-söndag vecka 1 och måndag-fredag vecka 2, dvs. 10 dagar i sträck men under en fjortondagars period (två beräkningsperioder), vilket är tillåtet.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare