FrågaSKATTERÄTTArvsskatt26/03/2021

Behöver man ta med en gåva eller förskott på arv i deklarationen?

Jag och min bror har fått en lika stor summa från vår mor. Jag har förstått av tidigare svar att det inte ska beskattas. Men behöver mamma och vi barn ta upp detta i deklarationen som gåva/ förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Både gåvoskatten och arvskatten slopades i Sverige år 2005 och sedan dess har vi inte behövt betala skatt för varken gåvor eller arv. Att gåvor och arv är skattefria kan du se i 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Eftersom det är skattefritt behöver ingen av er ta med denna summan pengar i er deklaration.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare