Behöver ens partner stå på hyreskontraktet för att få bo med en?

Hej!

Jag har hyrt en lägenhet och flyttar in i oktober, min partner ska bo med mig men står inte på avtalet, är det olagligt eller hur funkar det?

Behöver hon stå på avtalet för att få bo där?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du står på ett hyreskontrakt och du undrar ifall även din partner behöver stå på detta för att få bo tillsammans med dig.

Svaret är ganska enkelt och det är nej - det räcker med att en av er står på hyreskontraktet även om ni båda avser att bo där tillsammans. I och med att ni förvärvar bostaden för att bo tillsammans spelar det vid en eventuell separation inte heller roll om en av er eller båda två står på hyresavtalet. Förutsatt att ni inte skriver ett samboavtal som reglerar situationen har då den part som har störst behov av bostaden rätt att överta den, även om bara den andre står på kontraktet (16 § SamboL). Ni har alltså båda samma skydd även om bara en av er står på kontraktet till lägenheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare