Behöver jag betala en p-bot jag aldrig fått på rutan?

Har fått ett brev om påminnelse av en pbot med en påminnelseavgift på 60 kronor. Har dock aldrig fått en pbot på bilen. Om dom glömde sätta dit den eller om någon tagit den vet jag inte. Kommer dock ihåg tillfället för jag glömde ställa in pskivan innan jag gick in och handlade och det slog mig när jag var därinne. Trodde dock att jag klarat mig.

Kan dom ta ut en extra avgift på en pbot som jag aldrig fått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering och Lag om felparkeringsavgift, beroende på om du fått en kontrollavgift eller felparkeringsavgift. I just detta fall spelar det ingen större roll då det finns en identisk bestämmelse som berör din situation i båda lagarna.

En parkeringsanmärkning ska överlämnas till fordonets förare eller fästas på fordonet, enligt 5 § lag om felparkeringsavgift och 8§ lagen om kontrollavgift. I t.ex. NJA 2007 s. 799 hade fordonets ägare varken fått parkeringsanmärkningen överlämnat till sig eller fäst på fordonet utan enbart fått en påminnelse hemsänd på posten vilket ledde till att HD undanröjde betalningsansvaret för fordonets ägare.

Du skulle därmed kunna överklaga och försöka få betalningsansvar undanröjt. Jag vill dock påpeka att det i domstol också blir en bevisningsfråga som kan avgöra. Det har blivit vanligare att parkeringsvakter fotograferar bilen när de bötfäller. Om parkeringsbolaget då har en bild som styrker att de fäst den "gula lappen" på bilen kan det bli svårt för dig att bevisa motsatsen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare