Behöver jag betala en sent skickad faktura?

Hej!När jag sålde mitt hus regnade det in och ett kontrakt skrevs att det skulle vara lagat och att jag skulle få en faktura senast 1 augusti!Sen förlängde vi det till 1 september!Men dom skickade ingen faktura förän dag!Vad gäller då behöver jag betala ändå?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag uppfattade det som handlar din fråga om vilka dina rättigheter och skyldigheter är gällande betalning av en faktura för en avtalad tjänst. Jag utgår ifrån att du i egenskap av privatperson har anlitat en näringsidkare för att utföra arbetet eftersom ingen ytterligare information framgår utav frågan.

Ditt ansvar för att betala fakturan

Du som har köpt en tjänst är alltid ansvarig för att fakturan betalas inom förfallodagen. Får du inte fakturan inom överenskommen tid bör du kontakta företaget för att se vad som kan ha hänt. Att du inte får fakturan inom överenskommen tid är alltså ingen grund för att du inte skulle behöva betala fakturan.

Preskribering av fakturan

Företaget har möjlighet att skicka fakturan till dig som privatperson inom tre år från ditt köp, efter att den tiden har passerat så preskriberas skulden, (2 § 2 st preskriptionslagen). Att skulden preskriberas innebär att du inte behöver betala fakturan och att företaget inte har rätt att få skulden betald. Har företaget inom tre år skickat en påminnelse om att du ska betala under den tiden, så förlängs preskriptionstiden. Detta kallas för preskriptionsavbrott, (5 § preskriptionslagen), och innebär att företaget har fortsatt rätt att få skulden betald efter tre år.

Förfallodagen för fakturan

Det finns ingen lag som reglerar hur långt fram ett förfallodatum får sättas. Det innebär att förfallodagen kan framgå i ert avtal eller på fakturan efter att företaget har utfört tjänsten, (41 § konsumenttjänstlagen). Förfallodatumet är den dagen företaget senast ska ha fått pengarna, inte den dag du senast kan betala. Företaget bör därför skicka fakturan till dig i tillräckligt god tid före förfallodagen, eftersom du ska ha tid att kontrollera att fakturan är riktig och meddela om du har några anmärkningar gällande fakturan.

Slutsatsen i ditt fall

Företaget har nu skickat fakturan, inom tre år från köpet, vilket innebär att du har en skyldighet att betala fakturan. Det är ditt ansvar som privatperson (konsument) att företaget får betalningen i tid, senast på förfallodatumet efter att företaget har utfört tjänsten eller det datum som eventuelltförekommer i ert avtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att återkomma med fler frågor till oss.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare