FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/06/2020

Behöver jag betala gåvoskatt i Danmark?

Hej,

Jag är svensk medborgare och bor i danmark. Nu har jag fått en gåva från Sverige. I Sverige är det ingen gåvoskatt men det ä det i Danmark. Ska jag betala skatt för pengarna i Danmark då?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner finns ingen gåvoskatt i Sverige, men gåvoskatten finns kvar i Danmark. Det betyder att om du tar emot gåvan i Danmark kommer du att behöva betala en gåvoskatt på detta. Vi på Lawline är inte insatta i andra länders lagstiftning, därför kan jag inte svara på hur mycket gåvoskatt du kan behöva betala. Däremot kan du nog hitta lite information på den danska skatteverkets hemsida https://www.skat.dk/.

Om du tar emot gåvan i Sverige behöver du alltså inte betala någon gåvoskatt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare