Behöver jag betala låsbyte för min hyresrätt om jag tappat bort nycklar?

jag bor i en hyresrätt och jag har blivit av med en av mina hemnycklar, kan inte hitta de. Men det är omöjligt att en annan person ska ha fått tillgång till de då jag har inte gått ut från lägenhet i 2 dagar nu och det ändå som har "lämnat lägenheten" är soporna. Och det är min partner som sköter det. Min tredje lägenhetsnyckel passar inte till min lås då fastighetsbolag har gett fel nyckel. Jag vill sålänge använda min tredje nyckel för att fortsätta leta efter andra nyckeln. Men de vägrar att ge mig tredje nyckel och vill debitera mig för att byta lås. Har de rätt till det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du tappat bort ett par av dina nycklar och din hyresvärd pga. detta kräver att du bekostar ett låsbyte och du undrar ifall hen har rätt till det.

Nycklar till hyreslägenheten utgör tillbehör till byggnaden (2 kap. 2 § JB). Om en hyresgäst har tappat bort nycklarna så följer en skadeståndsskyldighet för hyresgästen för all skada som följer av vållandet (12 kap. 24 § st. 1 JB). Detta betyder alltså att du som hyresgäst ska ersätta låsbytet om du har slarvat bort nycklarna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare