Behöver jag betala något om jag förlorar i nästa instans?

Jag överklagade kronofogdens beslut om utmätning av vårat hus till tingsrätten. De gick pp kronofogdens grunder, men jag vill överklaga tingsrättens beslut. Behöver jag betala nåt ifall jag förlorar i nästa instans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som kan hända om du förlorar i hovrätten är att du blir skyldig att ersätta motpartens rättegångskostnader. Du kommer även att behöva betala dina egna rättegångskostnader. I rättegångskostnaderna ingår bl.a. de utgifter parterna haft för bevisning samt kostnader för arvode till juridiskt ombud om något sådant använts.

Huvudregeln när det gäller rättegångskostnader är att den förlorande parten blir skyldig att stå för samtliga rättegångskostnader, alltså både sina egna och motpartens kostnader (18 kap. 1 § rättegångsbalken). Denna regel finns för att man vill minska antalet tvister som leder till rättegång och istället försöka få parter att komma överens innan det leder till rättegång. Det är bra att känna till denna regel innan man bestämmer sig för att överklaga så att man är medveten om att man kan bli skyldig att betala samtliga rättegångskostnader.

Ibland bestämmer rätten istället att rättegångskostnaderna ska kvittas vilket innebär att varje part står för sina egna rättegångskostnader. Det är dock svårt att på förhand säga hur rätten kommer bedöma frågan om rättegångskostnaderna. Huvudsaken är att du när du funderar på att överklaga är medveten om risken för att du kan bli skyldig att ersätta motpartens kostnader. Du kommer i sådana fall behöver ersätta motpartens kostnader både för processen i tingsrätten och i hovrätten.

Om du har en hemförsäkring så har du mest troligt en rättsskyddsförsäkring. Den försäkringen ersätter arvodeskostnader om du har haft ett juridiskt ombud samt motpartens rättegångskostnader om du har förlorat målet och blivit ålagd att betala motpartens rättegångskostnader. Rättsskyddsförsäkringen har oftast en självrisk på 20 % av det totala kostnaderna vilket innebär att du själv betalar 20 % och försäkringsbolaget betalar resten. Dessutom är ofta ersättningen som försäkringsbolagen betalar ut via denna försäkring begränsad till 3 så kallade prisbasbelopp vilket för nuvarande är 136 500 kr.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare