FrågaSKATTERÄTTArvsskatt24/10/2018

Behöver jag betala skatt på arv från utlandet?

Kommer att ärva 13000 pund från engelsk god vän. Blir det gåvoskatt enligt engelsk lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du blir skatteskyldig i någon form om du ärver 13000 pund av din kompis efter dennes död.

Arvsskatt enligt svensk lag
I svensk rätt finns numera inte någon arvsskatt eller gåvoskatt, se Inkomstskattelagen 8 kap. 2 §.

Arvsskatt enligt brittisk lag.

Enligt den brittiska motsvarigheten till Skatteverket så utgår inkomstskatt på 40 % av det arv som överstiger 325.000 pund. Det engelska skatteverkets hemsida hittar du här.

Eftersom du står inför att ärva ett belopp som understiger denna övre gräns skulle min gissning vara att du slipper betala arvsskatt i varken England eller Sverige.

För frågor angående arv- och gåvoskatt råder jag dig att kontakta det engelska skatteverket. Deras kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas denna vägledning kan vara till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Nicolas KitzlerRådgivare