Behöver jag betala skatt på hela försäljningsbeloppet?

Jag har ärvt en stuga efter min moster. Min moster och morbror byggde stugan själva. Om jag säljer, får jag då skatta för hela försäljningsbeloppet? Det finns ju ingen tidigare köpekostnad att dra av.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

De skattemässiga konsekvenserna som uppstår vid en fastighetsförsäljning regleras i inkomstskattelagen.

Vid en framtida försäljning av stugan som du fått i arv efter din moster tillämpas en princip inom skatterätten som kallas kontinuitetsprincipen (44 kap. 21 § IL). Principen innebär att du som arvtagare träder i din mosters skattemässiga situation. Din köpekostnad blir med andra ord din mosters anskaffningskostnad ("köpekostnad") för stugan. Denna kostnad får du dra av från försäljningsbeloppet. Summan som återstår utgör skattepliktig inkomst och beskattas med en effektiv skattesats om 22 procent (44 kap. 13 § IL, 44 kap. 14 § IL, 45 kap. 33 § IL)

Svar på din fråga
Om du säljer stugan kommer du inte att skatta på hela försäljningsbeloppet. Från försäljningsbeloppet får du dra av din mosters anskaffningskostnad för stugan, dvs de kostnader hon haft för att uppföra stugan. Dessa kostnader behöver styrkas i form av kvitton och annan bevisning. Jag råder dig därför att söka upp och förvara dessa så de finns tillgängliga vid en framtida försäljning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare