Behöver jag kastrera min katt om det är villkorat i köpeavtalet?

Hej, har köpt en katt med stamtavla och i köpeavtalet har det skrivits in att katten säljs som sällskapskatt och måste kastreras och intyg skickas till uppfödaren. Har även läst i konsumentköplagen att full äganderätt gäller och tolkar det som att det inte får avtalas om tvång för nya ägaren. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Om du har köpt din katt av en näringsidkare så har du helt rätt i att Konsumentköplagen (KköpL) blir tillämplig, 1 § KköpL. Detta innebär att du är skyddad från avtalsvillkor som är sämre än den standard som stadgas i konsumentköplagen, 3 § KköpL. Vanligtvis rör detta bestämmelser om reklamation eller fel i vara.

Konsumentköplagen innehåller dock inte några bestämmelser om villkorade köp, likt ditt avtal. Därför måste vi tillämpa avtalslagen när vi undersöker villkoren i ditt köp. Utgångspunkten i lagen är avtalsfrihet, vilket innebär att köpare och säljare fritt får utforma köpeavtal.

För att förtydliga: bara villkor som är sämre för dig än de krav som ställs upp i Konsumentköplagen är utan verkan. I ditt fall har vi konstaterat att det villkor rör kastreringen av din katt, inte faller inom ramen för Konsumentköplagen, och därför anses vara giltigt. Om du inte kastrerar katten så bryter du således mot avtalsvillkoren. Vad som händer då borde framgå av köpeavtalet.

När det kommer till full äganderätt så innebär det att du får sälja och ge bort din katt bäst du vill. Det innebär dock inte att du får avstå från att fullfölja din del av avtalet.

För att sammanfatta det hela så bör du kastrera din katt i enlighet med avtalet.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare