FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt15/08/2019

Behöver jag skatta för bilen jag vunnit, om jag nu säljer den i andra hand?

Hej! Har vunnit en bil från Bingolotto, behöver jag skatta på den om jag nu säljer den i andrahand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De skatter som skulle kunna blivit aktuella är ju dels inkomstskatt när du får bilen, och moms (mervärdesskatt) när du säljer den. Som tur är för dig behöver du inte betala varken inkomstskatt eller moms, och varför ska jag förklara här.

När du vinner bilen genom lotteriet, så kan man säga att du "tjänar" bilen och då skulle det ju kunna bli aktuellt med inkomstskatt. De flesta lotterivinster är dock undantagna från inkomstskatt, så det blir inte aktuellt här (inkomstskattelagen 8 kap. 3§ första stycket). Ibland kan det vara problem med att dra gränsen mellan vad som är lön och vad som är lotterivinst (se bland annat rättsfallen RÅ 1989 not. 198 och RÅ 1995 ref. 100). Men eftersom att jag utgår ifrån att det bara var slumpen som avgjorde att du vann och du inte utförde någon slags prestation för Bingolotto, så borde det vara helt klart att det rör sig om en sån lotterivinst som är skattefri för dig. Eventuell spelskatt ska betalas av Bingolotto (lag (2018:1139) om skatt på spel 4§).

Sen blir ju frågan om försäljningen av bilen gör att moms måste betalas. Det behövs dock inte. Eftersom att du inte bedriver "ekonomisk verksamhet" när du säljer bilen, så är du undantagen från skyldighet att betala moms (mervärdesskattelagen (ML) 1 kap. 1§ första stycket första punkten och ML 4 kap. 1§). Du säljer bilen som privatperson, och du är ju inte bilhandlare.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare