Behöver jag ta ut semester på helgdagar och julafton?

Hej!

Midsommarafton, julafton och nyårsafton verkar inte vara officiella helgdagar, men enligt Semesterlag (1977:480) 3 a § så ska dessa ändå räknas som en söndag?

"Med söndag jämställs allmän helgdag samt midsommarafton, julafton och nyårsafton." (Lag 2009:1439)

Om man ser till ett kontorsjobb som sköts måndag-fredag 9-17, finns det något sätt för arbetsgivaren att kringgå detta och säga att dessa tre dagar inte är officiella helgdagar och att man därför måste använda semesterdagar för att vara ledig? Kollektivavtal finns ej.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du ifall en anställd som har arbetstid måndag till fredag kan behöva använda sina semesterdagar för att vara ledig på helgdagar såsom julafton, nyårsafton och midsommarafton?

Semester regleras i Semesterlagen och det är denna som jag kommer att utgå från.

Vilka är semesterdagar?

Paragrafen 3a § 2 st i semesterlagen som du har hittat säger att lördagar och söndagar inte anses som semesterdagar. Undantag kan gälla för de anställda som normalt sett arbetar på helger. Vidare säger paragrafen att allmänna helgdagar (s.k. röda dagar) samt julafton, midsommarafton och nyårsafton också ska jämställas med en söndag. Det betyder att även om de nämnda dagarna inte är officiella helgdagar så har de enligt lagen och inom arbetslivet fått samma innebörd som om de vore helgdagar. Exempelvis kan man få högre ob dessa dagar.

Sammantaget innebär detta att en anställd som normalt sett enbart arbetar vardagar inte behöver ta ut semester på julafton om den infaller på en vardag. Detta för att julafton räknas som en söndag och ska därför inte vara en semesterdag, och då behöver denne inte ta ut semester den dagen. Om det däremot skulle vara en inlagd arbetsdag för personen, så kan det bli en semesterdag.

Kan det finnas undantag?

Som beskrivet ovan så skiljer sig reglerna till viss del för arbetstagare som normalt sett arbetar helger. Då kan en lördag eller söndag räknas som semesterdag om det för dem är en arbetsdag. Arbetsfria dagar är inte semesterdagar.

Ett avgörande undantag är dock om det finns kollektivavtal i vilket det hade stått något som avviker från vad semesterlagen säger, de reglerna hade då gått före. Det framgår av 2a § 2 st semesterlagen.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare