FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt16/10/2019

Behöver man betala skatt på gåvor?

Om man vill ge en gåva till sonen i form av pengar via banken, finns det ett maxtak där skatteverket börja att ta ut skatt för gåvan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Gåvoskatten avskaffades i Sverige den 1 januari 2005. Detta innebär att du kan ge din son vilka gåvor du vill utan att någon av er behöver betala någon skatt för gåvorna.

Observera dock att om du ger din son en gåva istället för exempelvis lön eller betalning vid försäljning av något, så utgör överföringen inte en gåva i juridisk mening. Om en sådan motprestation finns gäller vanliga skatteregler om arbetsgivaravgifter, inkomstskatt och kapitalvinstbeskattning. – Men som sagt, svaret på din fråga om huruvida det finns ett maxtak där skatteverket börja att ta ut skatt för gåvan är nej.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare