FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/08/2020

Behöver man betala skatt på pengar man fått i gåva?

Hej!

Jag har en morbror som vill ge mig och min bror 500,000 var i gåva.

kan han göra det utan att vi får skatta för den ? eller får man bara ge gåva till syskon ?

om det fungerar att han kan ge oss en gåva, hur går man till väga för att det skall vara riktigt gjort ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från uppgifterna du lämnat i frågan, att du och din bror väntas få en gåva. Till att börja med så avskaffades så avskaffades gåvoskatten år 2005, dvs. man tar inte längre någon som helst skatt på gåvor; oavsett värdet.

Förutsatt att det enbart är en gåva i ditt fall så kommer ni inte att beskattas. För att avgöra om det rör sig som en ren gåva som är skattefri inkomstmässigt, har man uppställt följande kriterier:

1 Det ska grunda sig i frivillighet från gåvogivaren

2 Det ska finnas en gåvoavsikt från gåvogivaren till gåvomottagaren

3 En förmögenhetsöverföring ska ske från gåvogivaren till mottagaren (dvs. att gåvovärdet övergår från gåvogivaren till dig, som är gåvomottagaren).

Vidare ska gåvan vara benefik, dvs gåvan ska inte innebära en motprestation till gåvomottagaren. Att gåvan ska vara benefik innebär närmare sagt att gåvan inte ska kunna kopplas till en motprestation från mottagarens sida eller att denne ska fullgöra något som är av värde för givaren. Vanligen brukar gåvogivaren överföra pengarna via bank eller liknande till gåvomottagaren.

Att gåvor är skattefria framgår även av 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Du kan även läsa mer på Skatteverket sida - rättslig vägledning om gåvor här:

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen åter!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare