FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt22/10/2020

Behöver man ersätta skada på möbler om man hyr en möblerad bostad?

Hej bor i andra hand och tv har fått en rand men man kan fortfarande se på tv. Tv är 8 år gammal och jag undra vad är jag skyldig till att betala

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått din fråga rätt, hyr du en möblerad bostad i andra hand, och TVn har gått (delvis) sönder medan du hyr bostaden. Du undrar därför om du är skyldig att betala för att antingen laga eller köpa en ny TV.

Att ersätta skada kallas för skadestånd, vilket regleras i skadeståndslagen (SkL). En skada på en TV räknas som sakskada.

Om sakskada finns reglerat i erat avtal

Skadeståndslagens bestämmelser går dock att avtala bort. Om det står någonting i erat avtal som beskriver vad som gäller om en möbel går sönder är det därför först och främst detta som gäller (1 kap. 1 § SkL). Detta kan till exempel vara att du måste stå för sakskada oavsett vad som hänt, eller att din hyresvärd står för alla reparationer.

Utan avtal måste du ha orsakat skadan för att bli skadeståndsskyldig

Om det inte står någonting i ert avtal är det alltså skadeståndslagen man får vända sig till. I sådana fall är du endast skydlig att ersätta TVn om det är du som har orsakat skadan, och du har gjort detta avsiktligen eller genom att vara oaktsam (2 kap. 1 § SkL). Om det till exempel endast är ett tekniskt fel som inte du har orsakat, kommer du därför inte behöva ersätta skadan, så vida ni inte har skrivit detta i ditt avtal.

Deposition

När man hyr ut en möblerad lägenhet är det vanligt att ta ut en deposition innan tillträde som ska kunna täcka eventuella skador. Skulle det vara så att det är du som ska ersätta skadan kan din hyresvärd i sådana fall dra skadeståndet från depositionen.

Sammanfattning

Svaret på din fråga beror är alltså svår att besvara utan mer information. Det beror framför allt på vad som står i erat avtal och om det är du som har orsakat skadan på TVn (och därför blir skadeståndsskyldig). Mitt råd till dig är att kolla igenom ert avtal och kontakta hyresvärden för att förklara situationen.

Jag hoppas mitt svar är till hjälp!

Allt gott,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare