Behöver man ett nytt pass/id om man ändrar ordningen på sina efternamn?

Hej jag har två efternamn och vill endast byta ordning på de så att min mammas efternamn kommer först och min pappas efter. Skulle jag behöva skaffa ett nytt pass/id om jag gjorde den här ändringen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid alla typer av namnändringar behöver du ansöka om nya id-handlingar så som pass, id-kort och körkort. Undantag gäller dock för ändring av tilltalsmarkering, där behöver inte id-handlingar bytas ut - men det är inte relevant i ditt fall eftersom du vill ändra ordningen dina efternamn kommer i. Du behöver alltså nytt Pass och ID efter namnändringen. Du kan hitta mer information på skatteverkets hemsida.

Jag hoppas detta besvarar din fråga, tveka inte på att höra av dig igen om jag varit otydlig eller om du har fler funderingar.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare