FrågaAVTALSRÄTTGåva01/10/2021

Behöver man gåvobrev när man ger bort lös egendom?

Hej,

Jag bor i Sverige och skatteskyldig här.

Min far vill ge mig en gåva i form av pengar (300 000 kr). Han är ej bosatt i Sverige och är inte skatteksyldig i Sverige. Så det blir överföring till mitt bankkonto från utlandet.

Om jag förstår rätt så är gåvor skattefri. Vilka typ av dokument skulle jag behöva för att styrka att pengar är en gåva och inget annat?

Tack.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att gåvor sedan flera år är skattefria i Sverige.

Det finns faktiskt inga formkrav för gåva av lös egendom (exvis pengar), men eftersom du säger att du vill kunna styrka att det är fråga om gåva, så ska jag ge dig några förslag på hur du kan upprätta ett i bevishänseende starkt gåvobrev/gåvobevis. Jag kommer ge dig några förslag på hur du kan göra, så kan du välja själv vilket som passar er bäst.

Om du vill försäkra dig om att gåvans karaktär inte ska ifrågasättas så är det bästa sättet att din far skriver ett kort brev där han anger beloppet av gåvan, att det är en gåva, vem han är och vem han ger gåvan till. Han bör för säkerhets skull även signera och skriva dagens datum samt ort. Eftersom att det inte finns ett krav på att upprätta gåvobrev så kan det räcka med att din far därefter fotar gåvobrevet och mailar det till dig (då har du en digital kopia med exakt tidkod). Det går naturligtvis lika bra att posta gåvobrevet.

En annan, liten lättare metod kanske, är att han spelar in en kort liten filmsnutt (det räcker med selfie-kameran på mobilen) där han säger allt jag sagt ovan.

Det tredje (och lättaste) sättet är att han, när han överför pengarna, skriver ett meddelande (om det går) som sitter ihop med transaktionen. Det skulle räcka med "gåva till min son/ditt namn". Resten av informationen såsom datum, ort, vem som får och vem som tar emot pengarna, framgår ju av transaktionsuppgifterna. Det här beror på om hans bank tillåter den funktionen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Det finns som sagt inget krav på att man behöver upprätta gåvobrev i svensk rätt, men det kan vara en klok idé med tanke på att det handlar om mycket pengar. Jag har i alla fall gett dig tre alternativ som du kan använda ifall du vill dokumentera att överföringen är en gåva. Välj det som passar dig och din far bäst, eller välj att köra utan gåvobevis - valet är ditt.

Tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig. Lycka till!

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare