FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/05/2020

Behöver man skatta för gåvor?

Hej,

Min mor, som bor i Nederländerna, vill ge mig en gåva, hellre än arv, på cirka 800.000:- kronor.

Är detta något som jag måste skatta för i Sverige? Och om jag låter beloppet stå på ett sparkonto, måste jag få skatta för pengarna jag fått?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regler som rör beskattning i Sverige finner du i Inkomstskattelagen (IL).

Huvudregeln är att alla gåvor numera är skattefria i Sverige (8 kap. 2 § första stycket IL). För att transaktionen ska räknas som en gåva så måste vissa kriterier vara uppfyllda. Det krävs därmed att det rör sig om en förmögenhetsöverföring, att det finns gåvoavsikt samt att gåvan bygger på frivillighet.

Enligt min bedömning är det en förmögenhetsöverföring, eftersom summan har ett ekonomiskt värde som överförs från din mor till dig. I och med att din mamma vill ge dig en gåva så förmodar jag att hon har en gåvoavsikt, och är medveten om att hon ger bort något. Eftersom ni är familjemedlemmar så antar man generellt att det finns en gåvoavsikt. Jag antar även att denna transaktion bygger på frivillighet från din mors sida.

Du ska inte behöva beskattas för denna transaktion från din mor eftersom det uppfyller förutsättningarna för att vara en gåva, och gåvor är skattefria (8 kap. 2 § första stycket IL). För att vara på den säkra sidan kan ni upprätta ett gåvobrev, som kan dokumentera gåvoavsikten från din mor och kan användas som bevis.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare