FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/10/2021

Behöver man skatta i Sverige på arv från Norge?

Hej!

Vår far var norsk medborgare och avled 2020. Vi 3 barn, boende i Sverige, har nu sålt hans sommarstuga i Norge, vinsten beskattas inte i Norge utifrån att han använt stugan 5 av de senaste 8 åren. Blir vi tvungna att skatta för vinsten i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är om ni kan behöva skatta i Sverige för vinsten från försäljning av en sommarstuga vid arvskifte i Norge. I Sverige är arv skattefritt (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Detta innebär att själva överföringen av tillgångarna från dödsboet till arvtagare inte beskattas. Överföringen av arvet är alltså alltid är skattefritt i Sverige, oavsett om arvet kommer från en arvlåtare som var bosatt i Sverige eller i utlandet.

Det normala är att arvsskatten ska betalas där den avlidne hade sin hemvist, det vill säga Norge i detta fall. Vad gäller norsk skatterätt avskaffades arvsskatten år 2014 varför ni bör slippa skatt även där. I Sverige gäller dock att dödsboet kan behöva skatta i andra led än för själva överföringen av pengarna för arvet. Till exempel beskattas arvtagaren för utdelning av aktier efter att arvet skiftats. Sådant kan vara bra för er att kolla upp hur det fungerar i Norge, men de norska skattereglerna påverkar i varje fall inte er skattskyldighet i Sverige. Ni behöver inte skatta på pengarna i Sverige.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Hanna HaavistoRådgivare