Behöver man styrelsens godkännande för att ha en inneboende?

Hej.

Min bostadsrättsförening misstänker att jag hyr ut min lägenhet i andra hand, vilket jag inte gör.

Kan jag från styrelsen kräva att få en redogörelse över varför man misstänker att jag hyr ut min lägenhet?

Situationen är sådan att jag har min dotter inneboende med sitt barn och man i väntan på att deras hus skall bli färdigbyggt vilket preliminärt är i mars 2022. Själv uppehåller jag mig hos min flickvän mestadels på annan adress. Flera gånger i veckan är jag i min lägenhet och tittar till. Jag är skriven i på min lägenhet och betalar avgifter till föreningen precis som vanligt.

Vad har jag för skyldigheter och rättigheter i detta fall gentemot styrelsen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättslagen reglerar vad som gäller för inneboende i bostadsrätter. I ditt fall är det sjunde kapitlet som blir aktuellt.

För att hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs samtycke eller godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse. Däremot kräver inneboende enligt huvudregel inte samtycke från styrelse. Jag tolkar din fråga som att du inte riktigt kommer bo kvar i lägenheten tillsammans med dina släktingar och för det gäller normalt att det krävs samtycke från föreningen om det är så att du själv inte kommer att vistas där.

Huvudregeln är alltså att du inte behöver tillstånd från styrelsen för att få teckna ett inneboendeavtal med någon utomstående. Du behöver alltså inget tillstånd under två förutsättningar, vilka är:

1. Att den inneboende inte medför men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.

2. Att du fortfarande själv har kontroll över lägenheten.

Kravet på att du fortfarande måste ha kontroll över lägenheten innebär att du inte får hyra ut den till dina släktingar, utan godkännande, om det innebär att de får självständigt brukande över lägenheten i stället för dig. Det är en viktig gränsdragning mellan att du hyr ut lägenheten för självständigt brukande och att du inrymmer någon utomstående i lägenheten, men fortfarande innehar kontroll över lägenheten. För att du ska anses ha kontroll över lägenheten så krävs det att du fortfarande bor i eller fortfarande använder lägenheten.

Sammanfattningsvis kan du alltså låta dina släktingar bo i din lägenhet tillsammans med dig utan att berätta det för bostadsrättsföreningen, så länge du fortfarande anses ha rådigheten över lägenheten och så länge de inneboende inte orsakar men. Det spelar ingen roll att de betalar dig en slant för att vara inneboende, det är helt okej.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Linn GustafssonRådgivare