FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/09/2018

Behöver min dotter i Australien betala gåvoskatt om jag överför pengar till henne?

Min dotter bor i Australien sedan 20 år och är både svensk och australisk medborgare. Jag vill överföra 300 000 kr till henne som gåva. Behöver hon betala någon gåvoskatt eller annan skatt i Australien?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Australien har de inte någon gåvoskatt. Så länge pengarna du ger henne verkligen är en gåva ska hon alltså inte behöva betala någon skatt. Det har dock förekommit situationer då större gåvor behövde deklareras. Dessutom kan vissa gåvor anses ha en koppling till någon form av ekonomisk verksamhet. Det beror på alla omständigheter vid gåvotillfället och vad din avsikt med gåvan är (se Australian Taxation Office).

Jag föreslår därför att din dotter kontaktar Australiens skatteverk och frågar om hon behöver deklarera gåvan. Då kan ni vara säkra på att det blir rätt.

Olika sätt att kontakta deras skatteverk finns här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare