Behöver någon som tar emot en gåva som består av pengar från en fastighetsförsäljning betala skatt?

Hej, jag tänkte fråga er om skattepliktiga och skattefria gåvor.

Mina föräldrar har sålt hus och tänkte dela pengarna melan mig och min bror, det är en större summa pengar typ halv million kronor, min fråga är: "är det pengar som är skattefri för att det är gåva av föräldrar som man fattar upp som arv eller man uppfattar det som vinst"?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att dina föräldrar redan har sålt sin fastighet och nu vill ge vinsten från försäljningen till dig och din bror i gåva.

Dina föräldrar måste betala skatt på vinsten

En vinst som någon gör efter att ha sålt en fastighet är att anse som en kapitalvinst, som ska beskattas i inkomstslaget kapital, enligt 41 kap. 2 § inkomstskattelagen. Eftersom du redan har beräknat vinsten kommer jag att med ett räkneexempel förklara hur mycket av vinsten som kommer att beskattas. Det är även viktigt att vara medveten om att en kapitalvinst får kvoteras till 22/30, vilket framgår av 45 kap. 33 § inkomstskattelagen. Skattesatsen på kapitalvinster är 30 %, vilket anges i 65 kap. 7 § inkomstskattelagen.

Om dina föräldrar har gjort en vinst på 500 000 kr kommer denna summa endast tas upp till 22/30. Detta betyder att endast 366 667 kr kommer att tas upp till beskattning. Det är alltså på denna summa den slutgiltiga skatten kommer att beräknas. 30 % av 366 667 kr är 110 000 kr. Detta betyder att dina föräldrar kommer att ha 390 000 kr kvar efter att skatten har dragits av, som de kan fördela mellan dig och din bror.

Du och din bror kommer inte att behöva betala skatt på gåvan

En inkomst som någon får via en gåva behöver inte beskattas, detta framgår av 8 kap. 1 § inkomstskattelagen. Detta betyder att du och din bror inte kommer att behöva betala skatt på de pengar ni får från era föräldrar, då de redan har betalat skatt på vinsten.

Räknas gåvan som förskott på arv?

Det finns en presumtion om att gåvor som en förälder ger till en bröstarvinge, alltså dennes barn, är att se som förskott på arv, vilket framgår av 6 kap. 1 § ärvdabalken. En sådan summa ska räknas av på det framtida arvet, under förutsättningen att dina föräldrar ger dig en större gåva än din bror, eller tvärtom. Om dina föräldrar uttrycker att detta inte är ett förskott på arv, så bryts presumtionen, och en avräkning kommer alltså inte behöva göras i framtiden.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare