FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis02/11/2020

Behöver poliser legitimera sig och bära uniform?

Hejsan, blev för några dagar sedan stoppad av en polis på vägen (med påslagna blåljus), en civilbil och i civila kläder. Jag stannade, och där kommer en man fram och säger att jag har kört 15 km/h över tillåtna hastighet. Han visade mig på mobil vad böter ligger på och att jag körde 15 km/h över. Han vill ha mitt tel.nummer så jag gav honom, och sen så sa han att han kommer ringa mig och s släppta han mig. En dag senare så inger han (ej dold nummer) där han säger att han inte tänker att anmäla mig för fortkörning och allt var bra.

Nu känner jag mig oroad om det verkligen var en polis som stoppade mig. De gånger som polisen har stoppat mig så har de aldrig gjort såhär som denna man. Vet ni om man kan få reda på om det var verkligen en polis eller inte tex ringa till polismyndigheten? Vad tycker ni, snälla hjälp!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din fråga kommer jag använda mig av polisförordningen och polisens egna föreskrifter i enlighet med polisförordningen (20 § polisförordningen). Jag kommer även använda mig av polislagen.

Polisens legitimering
Det som inledningsvis kan sägas är att en polisman under tjänstgöring ska kunna legitimera sig med polislegitimation om inte särskilda skäl talar emot det (11 § polisförordningen). Eftersom bestämmelsens formulering enbart stadgar att en polisman "ska kunna legitimera sig" innebär detta inget tvång för polismannen att göra vid kontakter med allmänheten. En polis som däremot är civilklädd och ska utföra en handling i sin tjänsteutövning där någon form av legitimation bör användas för att minska allmänhetens misstankar, är just husrannsakan. Då skulle det vara klokt av polisen att ta med sig legitimation alternativt ha på sig uniform för att minska allmänhetens tvivel.

Vidare ska anställda vid Polismyndigheten i kontakt med allmänheten med beaktande av omständigheterna och situationen agera så hänsynsfullt som möjligt, visa behärskning och uppträda på ett sätt som inger förtroende (10 § polisförordningen). Värt att här tillägga är att en polisman får stoppa ett fordon om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott (22 § punkt 1 polislagen). Fortkörning är ett trafikbrott varför en polis har rätt att stoppa ett fordon där föraren kört över hastighetsgränsen, vilket har skett i ditt fall.

Polisens uniform
Vad gäller just polisuniformer så stadgas det i 3 kap. 1 § polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om polisens uniformer, att personal som tilldelats uniform ska bära uniform i tjänsten, om inte civil klädsel är lämpligare med hänsyn till arbetsuppgiften. En civilpolis som arbetar med trafikbrott, i synnerhet fortkörningar, torde av ovanstående bestämmelse ha en legitim grund att kunna bära civilkläder för att inte bli "upptäckt" av trafikanter.

Sammanfattning
Det som sammanfattningsvis kan sägas är att du högst troligt har blivit stannad av en polis. Polisen kan nämligen ringa från ett synligt nummer och ringer inte alltid från ett dolt sådant. Eftersom det just var en civilpolis som du blev stoppad av så torde det vara legitimt för polisen att bära civila kläder istället för uniform.

Är du däremot fortsatt osäker skulle jag råda dig att kontakta 114 14 och i samtalet ange det telefonnummer som polisen ringde dig ifrån för att kontrollera om det verkligen var polisen eller inte. Jag kan dock inte med säkerhet lova att de kommer kunna ge dig ett korrekt svar. Polisen utfärdade heller ingen bot till dig, vilket gör att du har än mindre anledning att oroa dig.

Jag hoppas dock detta gav svar på dina funderingar. Du är välkommen att höra av dig igenom du skulle ha ytterligare frågor.

Vänligen,

Line Skaugrud LandevikRådgivare