Behöver vi tillstånd för att ordna en filmklubb på universitetet?

Vi funderar på att starta en "filmklubb" för studenter på psykologprogrammet, Gbg universitet. Endast antagna till programmet kan vara publik, plus några lärare. Inga avgifter, inget förvärvssyfte. Publiken kan dock i teorin bli relativt stor, ett par hundra, men sannolikt betydligt mindre, dock kan man anta fler är tjugo.

Är det då att betrakta som en sluten krets? Och kommer vi att behöva ordna licenser och tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Filmer skyddas av upphovsrätt

Problemet med att visa filmer på det sätt som du skriver är att de oftast är skyddade av upphovsrätt. Detta regleras i upphovsrättslagen (URL) som jag också kommer utgå ifrån när jag besvarar din fråga.

Upphovsrätt får den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk. Det kan bland annat vara en film (URL 1 § 4 punkten). Personen som skapat verket kallas upphovsman.

Verk måste ha viss originalitet för att skyddas

För att ett verk ska skyddas av upphovsrätt krävs det att det uppnår verkshöjd. EU-domstolen har definierat det som "upphovsmannens egna intellektuella skapelse" (Infopaq-målet C- 5/08). Det har således inget att göra med hur "bra" verket är, utan om det ger uttryck för kreativitet och fria val. Ribban för att uppnå verkshöjd sätts dock mycket lågt. Du kan alltså utgå ifrån att alla spelfilmer och dokumentärfilmer skyddas av upphovsrätt.

Upphovsmannen har ekonomisk ensamrätt

Upphovsrätt innebär att upphovsmannen får ekonomisk ensamrätt till sitt verk. Ingen annan får då utan hans tillstånd använda det. Det du tänker göra är problematiskt främst då det kan utgöra ett offentligt framförande. Det innebär att du visar filmen för en allmänhet som befinner sig på samma ställe som du (2 § 3 st 2 punkten).

Vad utgör en allmänhet?

Frågan är då om publiken kan anses vara en allmänhet i lagens mening. Detta är i slutänden en tolkningsfråga för domstol så jag kan inte ge dig något "korrekt" svar, enbart en kvalificerad gissning.

Högsta domstolen har tidigare varit ganska strikt med vad som anses utgöra en allmänhet. I ett rättsfall har de uttalat att upphovsmannens ensamrätt borde "omfatta allt som icke äger rum inom helt slutna kretsar". I rättsfallet i fråga (NJA 1967 s 150) hade en gammeldansförening spelat musik för sina medlemmar under en tillställning. Även om det inte var så många närvarande ansåg domstolen att det var en allmänhet. Dock skiljer sig detta fall från ditt eftersom det var möjligt att vid dörren bli medlem och därför få tillträde. I din filmklubb skulle som du säger ett krav för tillträde vara att man går psykologprogrammet vid GU, vilket krävs mer för att uppnå. Dock uppfyller ett ganska stort antal personer detta krav, även om bara ett fåtal skulle dyka upp vid varje tillfälle. Målgruppen kan också sägas vara ganska löst organiserad.

Min bedömning är alltså att publiken antagligen skulle utgöra en allmänhet. Det kan nog inte anses vara en helt sluten krets. Det är möjligt att en domstol skulle göra en annan bedömning, men jag skulle ändå rekommendera att du skaffar licens för att visa filmerna för att vara på den säkra sidan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda HanssonRådgivare