Behöver vi upprätta dokument för att slippa ärva varandra?

Är sambos, har samboavtal, ska gifta oss. Inga gemensamma barn, men vuxna barn på var sitt håll från tidigare äktenskap. Vi vill inte ha arvsrätt efter varandra utan vill att våra barn ska ärva allt från sin förälder när denne avlider. Vilka dokument behöver vi upprätta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline.

Av informationen ovan förstår jag att du vill veta vilka dokument som behövs för att din blivande man och du inte ska ärva varandra. Ni vill båda alltså att era barn ska ärva enbart sin förälder direkt vid bortgång.

Vid dödsfall
När en make dör görs en bodelning där makarnas tillgångar fördelas. Efter bodelningen ärver den efterlevande maken innan gemensamma barn med fri förfogande rätt enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB. D.v.s. att den efterlevande maken ärver de gemensamma barnens arv (den har alltså inte en egen arvsrätt). Fri förfoganderätt innebär att egendomen ägs fritt, men i begränsad form. Ägaren får varken skriva testamente om att egendomen ska ges bort till annan eller skänka bort en stor del i gåva till annan. Avlider den efterlevande maken, får de gemensamma barnen sitt arv.

Den efterlevande makens arvsrätt omfattar emellertid inte särkullbarnets del av arvet, denne ärver enbart sin förälder. Ett särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt när dennes förälder avlider, även om detta är det första dödsfallet. Särkullbarnet kan dock välja att avstå från sitt arv till dess att den efterlevande maken avlider, 3 kap. 9 § ÄB.

Ditt fall
Ni behöver alltså inga specifika dokument i.o.m. att makar inte ärver varandra när det inte finns gemensamma barn. Barnen ni har på var sitt håll har rätt att ärva sin förälder direkt när denne går bort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare